Зробити презентацію на тему
Сутність деїзму Т. Гоббса й Дж. Локка.
Ответы
Відповідь: Одним з видатних представників англійської філософії, який сприйняв нове природознавче мислення, був Томас Гоббс, який народився 1588 року, та зокрема, загинув у 1679 році, і що є логічним, прожив довге життя, цілий 91 рік. Його філософська думка формувалася під впливом політичних подій, зокрема Англійської революції, очевидцем якої він був. Знайомство та дружба з Ф. Беконом, а також з Г. Галілеєм, Р. Декартом, вивчення їхніх поглядів сприяли запереченню ним схоластичних доктрин.
В онтології мислитель акцентував увагу на матерії як на єдиній субстанції, а всі другі явища, зокрема, предмети, речі, процеси вважав формами вияву цієї субстанції. Що матерія вічна, а тіла та явища та й взагалі тимчасові, та виникають і зникають. Матерія є суб'єктом усіх змін, хоча виступає як щось якісно однорідне, безколірне, як система якісних величин. Рух розуміється тільки та лише механічно.
Об'єктом філософії Гоббс вважає будь-яке тіло, яке можна уявити і порівняти з іншим. Філософія ж не займається теологією, яка є вченням про те, що належить не до тіла. Звідси математичний, а якщо ще точніше, геометричний метод пізнання.
Все те, що ми вже знаємо, виходить з наших чуттєвих уявлень, образів. Наше знання і розум це всього лише рух духу, зумовлений тиском зовнішніх об'єктів на наші органи чуття. Філософія це є це досягнуте правильним мисленням пізнання дій чи явищ, їх причин і можливих наслідків. А її мета це приносити користь і давати перевагу людині. Вона поділяється на дві головні частини: філософію природи і філософію держави. Найбільшу увагу Гоббс приділяє другій частині філософії, а тобто зумовленій суспільно-політичній теорії.
Передусім Гоббс проголошує, що від природи всі люди рівні і мають право на все. Але в природному стані, без держави панує «війна всіх проти всіх», усе дозволено, немає ні правого, ні винного. Звідси й є необхідність влади, підкорення окремих воль одній, зведення всіх воль до єдиної, до володаря, завдяки чому натовп перетворюється на одну особистість і виникає держава, той великий Левіафан чи мертвий Бог, якому ми зобов'язані миром і всіляким захистом.
Згідно з настановами Гоббса, в основі людської моралі лежить воля. Як наполегливе прагнення, воля випереджає розум. У суспільстві немає свободи, вільної від необхідності, адже все, чого ми бажаємо, є добром, чого уникаємо є злом. Але абстрактного добра немає, воно відносне, оскільки добре лише для декого, залежно від особистості, часу, місця, обставин, умов. Найвище благо (блаженство), як і кінцева мета, не є досяжними в цьому житті, бо ж із досягненням кінцевої мети будь-яке прагнення закінчується, втрачається здатність відчувати, отже, добро як таке пропадає, адже не відчувати це означає не жити. Найвище добро полягає в тому, щоб без перешкод переходити від однієї мети до іншої.
«Поки люди живуть без загальної влади, яка тримає всіх їх у страху, вони перебувають у тому стані, який називається війною, а саме у стані війни всіх проти всіх». - Т. Гоббс
Мотиви свободи, волі, мети життя, добра тощо, зароджуючись, розвиваються майбутніми філософськими теоріями, зокрема екзистенціалізмом, «філософією життя». Отже, у філософії Нового часу намічається розрив не тільки зі схоластичною, а й з натурфілософською традицією.
Сенсуалізм і емпіризм Локка вплинули на розвиток французького механістичного матеріалізму у XVIII ст., а його соціально-політичні ідеї стали провідними в часи французького Просвітництва.