1. Розкажи про розвиток української хорової музики.
2. Які жанри хорової музики тобі відомі?
3. Що таке партесний спів?
4. На які партії поділялися голоси в хорі у 17–18 столітті?
Ответы
1. Розвиток української хорової музики
Українська хорова музика має давню історію, яка бере свій початок у церковному співі. Перші хорові твори в Україні були написані в 11-12 століттях. Це були переважно церковні піснеспіви, які виконувалися без супроводу інструментів.
У 16-17 століттях в Україні розвивається партесний спів. Партесний спів - це багатоголосий спів, у якому голоси розділені на партії. На цей період припадає творчість таких українських композиторів, як Дмитро Бортнянський, Артемій Веделя, Максим Березовський.
У 18 столітті в Україні розвивається світський хоровий спів. На цей період припадає творчість таких українських композиторів, як Григорій Сковорода, Петро Ніщинський, Микола Лисенко.
У 19 столітті в Україні розвивається хорова музика в руслі романтизму. На цей період припадає творчість таких українських композиторів, як Михайло Вербицький, Кирило Стеценко, Микола Леонтович.
У 20 столітті в Україні розвивається хорова музика в руслі модернізму. На цей період припадає творчість таких українських композиторів, як Борис Лятошинський, Левко Ревуцький, Іван Карабиць.
У сучасній Україні хорова музика продовжує розвиватися. У країні діє велика кількість хорових колективів, які успішно виступають на міжнародних конкурсах і фестивалях.
2. Жанри хорової музики
Хорова музика поділяється на такі жанри:
- Церковний спів - це спів, який виконується в церкві. До церковного співу належать псалми, гімни, антифони, кондаки, тропарі, канони, стихири та інші.
- Партесний спів - це багатоголосий спів, у якому голоси розділені на партії. Партесний спів буває духовним і світським.
- Світський хоровий спів - це спів, який виконується поза церквою. До світського хорового співу належать пісні, романси, кантати, ораторії, симфонії та інші.
3. Партесний спів
Партесний спів - це багатоголосий спів, у якому голоси розділені на партії. Парти можуть бути рівноправними або нерівноправними.
У рівноправному партесті всі голоси мають однакову важливість. У нерівноправному партесті один або кілька голосів виділяються на перший план.
Партесний спів може бути духовним і світським.
4. Партії голосів у хорі у 17–18 столітті
У 17–18 століттях у хорі поділялися на такі партії:
- сопрано - високий жіночий голос;
- альт - середній жіночий голос;
- тенор - середній чоловічий голос;
- бас - низький чоловічий голос.
Кількість голосів у хорі могла бути різною. Найпоширенішим був чотириголосий хор (сопрано, альт, тенор, бас). Також зустрічалися триголосі, п'ятиголосі, шестиголосі та багатоголосі хори.