мої роздуми над байкою "Бджола і Шершень" Г.Сковороди). Обсяг дві сторінки поможливості
Ответы
Ответ:
байки в Г. Сковороди стислі й лаконічні, вони складаються з двох частин: у першій частині коротко розповідається про якийсь випадок, а в другій – подано мораль, яку автор називає “силою”. Інколи друга частина байок – “сила” – у кілька разів об’ємніша за основну частину й сприймається як філософський трактат. Головне в байках Сковороди –
глибокий зміст, про це він так сказав: “Байка тоді нікчемна та баб’яча, коли в простому та чудному лушпинні своєму не ховає зерна істини”.
Одна з найвідоміших байок Г. Сковороди “Бджола та Шершень” у формі діалогу між персонажами розкриває одвічну тему суперечності між трудовим способом життя й паразитичним існуванням. Образи Бджоли й Шершня алегоричні: Бджола – “герб мудрої людини, що в природженому тілі трудиться”, а Шершень – “образ людей, що живуть крадіжкою чужого й родилися на те тільки, щоб їсти й пити”. Бджола бачить своє щастя лише в “сродній праці”, тобто праці за покликанням:
“Нам незрівнянно більша втіха збирати мед, ніж споживати. до цього ми народжені”.
Шершень цього збагнути не може й зарозуміло наділяє Бджолу такими характеристиками: “ти така дурна”, “багато у вас голів, та безглузді”.
праця має стати для людини природною потребою і “найсолодшою поживою”, лише тоді праця “потрібне робить неважким, а важке – непотрібним”. У силі байки автор бачить щастя людини в “природженому ділі”, яке є справді “найсо-лодшим бенкетом”.
Шершень – узагальнений образ людей, що живуть грабунком інших і створені лише для того, щоб їсти й пити. Бджола ж – мудра людина, яка трудиться в “сродному ділі”, тобто за своїм покликанням. Чимало Шершнів безглуздо кажуть: навіщо, наприклад, студентові вчитися, якщо нічого за це не має.
Вони не розуміють, що справа, яка припадає до душі, дає найбільше задоволення. За природними законами живуть тварини (Хорт, Кішка, бджола) та наймудріші з людей (наприклад, давньоримський державний діяч і письменник Катон).
Немає більшої радості, як “жити за натурою”. Це означає не вдоволення низьких потреб і скотської похоті, а виконання свого природного призначення в житті. Саме про таку близькість до природи сказав давньогрецький філософ Епікур: “дяка велика блаженній натурі за те, що потрібне зробила неважким, а важке непотрібним”. дотримуватись таких правил у житті – значить догодити Богу, бо “усе в ньому і він в усьому”.