Предмет: Қазақ тiлi, автор: bazarbaiinkar2012

3. Аспан денелерінің сырын түсіндің бе?
4. Сан есімнің қандай мағыналық топтарын білесің?​

Ответы

Автор ответа: aalia7106
1

Ответ:

4) Сан есімнің мағыналық топтары

Есептік сан есімдер жалпы заттың, зат есімнен туған сындық белгінің немесе іс-әрекет, амалдың ұзын-ұрға саны, сандық мөлшерін білдіру үшін қолданылады. Олар семантикалық мағынасы мен морфологиялық ерекшелігі жағынан да және синтаксистік қызметі жағынан да сын есімдерге бір табан жақын сөздер сияқтанып келеді.Есептік сандардың қатарына сан есімдердің өзге топтарының жасалуына негіз болатын табиғи сандар жатады (бір, екі, үш т. б.).Есептік сандар тікелей тиісті мөлшерді білдіру үшін қолданылғанда, ешқандай морфологиялық өзгерістерге түспейді. Мысалы: жеті жүз сиыр, мың төрт жүз қой-ешкі. Олар сөз түрлендіретін аффикстерді субстантивтенген жағдайда ғана қабылдайды. Есептік сан есімдер белгілі бір заттық ұғымды бойына сіңіре отырып, әрі сан, әрі зат ұғымын бірдей қабаттастыра білдіргенде ғана және белгілі бір санның сандық атауы есебінде жұмсалғанда ғана субстабтивтенеді.

Реттік сан есімдер есептік сандарға -ыншы (-інші) жұрнақтарын қосу арқылы жасалады да, белгілі бір заттар мен құбылыстардың сандық ретін білдіру үшін қолданылады. Мысалы: Тамара атты жетінші класта оқып жүрген жалғыз қызым бар (С. Мұқанов)Реттік сан есімдер де морфологиялық құрамы жағынан дара және күрделі болып келеді де, күрделі сан есімдерде -ыншы (-інші) қосымшасы тіркестегі ең соңғы санға жалғанады. Мысалы: Солардың ішіндегі ең жақсылары он алтыншы, он жетінші нөмірлер екен (М. Әуезов).

Жинақтық сан есімдер бірден жетіге дейінгі есептік сан есімдерге -ау (-еу) жұрнақтарын қосылуы арқылы жасалады. Бұндай сөздердің негізгі мағынасы абстракт сан мөлшерін білдіргендіктен, олар үнемі субстантивтеніп жеке қолданылады. Мысалы: Беретін мүлкің нешеу? Түйе біреу, ат екеу, қасқыр бесеу (І. Жансүгіров).

Топтық сан есімдер есептік, жинақтық, болжамдық сан есімдерге, қазіргі кезде шығыс септікке тән грамматикалық мағынадан біржола қол үзген -дан (-ден, -тан, -тен) аффиксін қосу арқылы жасалады да, біркелкі заттар мен құбылыстардың сан мөлшердің топтап көрсетеді. Мысалы: Бір түн отырып ел адамдарын төрттен, бестен жиып алып, барлығына бір түрлі іс тапсырған (М. Әуезов)

Болжалдық сан есімдер - белгілі бір заттар мен құбылыстың сан мөлшерін дәл атамай, тұспалдап қана шамамен атайтын сөздер. Мысалы: Салтанатты басқосуға үш жүздей мейман келеді деп күтілуде; Базаралының қасында бес-алты кісі қалған (М. Әуезов).

Бөлшектік сан есімдер - негізінде таза математикалық ұғымға байланысты туған сөздер. Олар белгілі бір заттар мен құбылыстардың сандық бөлшегін білдіреді. Мысалы: Халық арасында жүргізілген сауалнама нәтижесі бойынша жаңа заңға халықтың үштен екісі қарсы.

Объяснение:


bazarbaiinkar2012: спасибо
taldy667: А астальные?
Похожие вопросы
Предмет: Английский язык, автор: ggvvcgbcxh
Предмет: Українська мова, автор: Аноним
Помогите пожалуйста срочно!!!!!!!!
Робота над переказом

1. Читання тексту


Як знайти своє покликання


Невдовзі кожен з нас має обрати фах, який має визначити долю. Як же

страшно помилитися у виборі майбутньої професії! Саме цей вибір для плину

нашого життя цілком може стати вирішальним.

Ви помічали, як багато навколо нас халтурників і невмійків? Якщо невмійко –

це той, хто чогось не вміє, але може ще колись навчитися, то халтурник – це

людина, усвідомлено байдужа до своєї праці. Халтурник – це безвідповідальний і

ледачий ремісник, який так і не став і вже не стане майстром.

Кажуть, що майстер – це той, хто знайшов своє покликання у праці. А ще

кажуть, що справжнього майстра характеризують три ознаки. Перша – це високе

професійне вміння, володіння тими прийомами, які забезпечують щонайвищий


рівень роботи. Друга ознака – це творче ставлення до праці, своєрідний і

неповторний “почерк”. Це те, що все виконане майстром робить неповторним, а

самого майстра – незамінним. І, нарешті, третьою ознакою справжнього майстра є

його прагнення прислужитися людям, бути їм по-справжньому корисним.

Ви можете заперечити: хіба ота корисність така вже необхідна? Навчився щось

робити вправно, то й роби! Аби платили побільше. Та виявляється, все не так

просто. Якщо праця майстра не є корисною людям, то й майстерність виявиться

позбавленою смислу, навіть може суперечити інтересам людей, стати аморальною.

Кому спаде на думку визнати майстром кишенькового злодія? Або славетного

шахрая, “великого комбінатора” Остапа Бендера? Або здібного вченого – героя

роману Герберта Уеллса “Людина-невидимка”, який і не думав про те, щоб його

відкриття стало для людей корисним.

Знайти своє покликання – значить виявити себе у праці, яка найкраще відповідала

б складові душі, нахилам, здібностям. Пам’ятаєте ідею “сродної праці” Григорія

Сковороди?

Самим лише навчанням створити майстра неможливо. Необхідна гармонія

особистості з обраною професією. Тобто відповідність того, чого людина прагне, з

тим, на що ця людина спроможна.

Як було б прикро поповнити собою лави узаконених дипломами немайстрів!

Щоб цього не сталося, потрібно одне: правильно обрати професію, відчувши своє

покликання. А для цього необхідно навчитися правильно оцінювати себе. Це тільки

на перший погляд просто, а насправді – немає нічого складнішого. Отже, пізнай

себе – і знайдеш своє покликання! (З посібн.; 330 сл.)

Програма

………

Творче завдання до переказу

 Складіть програму “Важливість пізнати себе та вибір професії за

покликанням”


З’ясування значення вжитих у тексті переказу слів, які перебувають

у пасивному словнику

 Аморальний (неморальний, розпусний).

 Гармонія (співмірність, злагодженість).


Дібрати синоніми до слів:

 фах (професія, спеціальність, рід занять, кваліфікація, поле

діяльности);

 прикро (сумно, жалісно);

 шахрай (хитрюга, махляр, махляй, крутій, дурисвіт, ошуканець).


2. Визначення теми і головної думки тексту

3. Визначення стилю тексту. З’ясування покладеного в його основу типу

мовлення та допоміжних типів мовлення

4. Колективне складання плану докладного переказу тексту

Орієнтовний план вибіркового переказу:

І. Вибір професії – важливий крок у житті.

1. Невмійки й халтурники навколо нас.

2. Як хочеться стати майстром!


ІІ. Майстер – це той, хто знайшов своє покликання.

1. Три ознаки справжнього майстра.

2. Без усвідомлення корисності своєї праці майстерність може стати

аморальною. 3. Покликання – справа, що відповідає суті людини, її

якостям і нахилам.


ІІІ. Пізнай себе – і знайдеш покликання.