У чому полягала сутність реформи Ехнатона?
Ответы
Ответ:
Объяснение:https://www.bestreferat.ru/referat-164897.html
Кінець XVIII династії (кінець XV - почало XIV в. до н. є.) - це період, що мав абсолютно виняткове значення в історії єгипетського царства.
Наслідком завойовних воєн царів XVIII династії було зростання багатств знаті і тісно пов'язаного з нею жрецтва; це збагачення підсилював вплив придворної знаті і жрецтва і протиставляло їх царській владі. В результаті почалося нове загострення відносин між фараоном і рабовласницькою знаттю, розбагатілими жерцями, особливо жерцями головного єгипетського храму бога Амона-Ра у Фівах. Загострення вилилося у відкритий конфлікт на початку XIV в. до н.е. при фараонові Аменхотепі IV. Цей фараон провів велику соціальну і релігійну реформу.
Прагнучи підірвати авторитет жрецтва, що спирався на культи стародавніх богів, Аменхотеп IV висунув нове учення, оголосивши єдиним дійсним божеством сонячний диск під ім'ям бога Атона. Храми старих богів були закриті, їх зображення знищені, а храмове майно конфісковане. Фараон покинув Фіви і побудував собі в середньому Єгипті, на тому місці, де знаходиться зараз селище Амарна, нову столицю, назвавши її «Ахетатон», що означає «Небосхил Атона». По назві місця розкопок столиці Аменхотепа IV весь період його царювання часто називається «амарнським». Сам він також прийняв нове ім'я - Ехнатон - «Дух Атона».
Проте цій релігійній революції не призначено було продовжитися довго. Реформи Ехнатона не могли закріпитися, оскільки пересічні вільні люди не отримали ніяких істотних переваг, наростав опір жрецького стану, що справедливо бачив в релігійній реформі загрозу своєму привілейованому положенню. Фараон жив в своїй новій столиці практично безвиїзно, як в'язень. До кінця життя виникло непорозуміння між ним і дружиною - красунею Нефертіті, і вони почали жити нарізно. Ехнатон помер молодим, на вісімнадцятому році свого правління, не залишивши після себе ні синів, ні фанатично продовжувачів своєї справи. Скоріш за все, він усвідомлював, що його реформа провалилася.
Ця перша в світовій історії спроба ввести монотеїзм (єдинобжжя) виявилася не вдалою. Храмове і державне господарство при Аменхотепе IV - Ехнатоне поступово прийшло до занепаду; невдало для країни складалася і зовнішня політика: Єгипет позбувся багатьох підвладних йому територій. У цих умовах представникам вищого фіванського жрецтва , навіть не потрібно було вселяти народу думку, що Амон гнівається на фараона-єретика і насилає кару на Єгипет.
Солнцепоклонніння, по суті, проіснувало лише до завершення царювання Аменхотепа IV (1347, по інших хронологиям 1350, 1358 р. до н.е., коли фараон-реформатор помер), бо в багатьох номах Єгипту культ сонячного диска був сприйнятий чисто формально.
Вже наступник Ехнатона, Сменхкара, переносить столицю назад до Фів і починає відновлювати Карнакськиі храмовый комплекс Амона-Ра, немало пострадавший в роки солнцепоклонничества (зокрема, з цього храму брали камінь для потреб ахетатонского будівництва).
Під час првління фараона Тутанхамона, наступнику Сменхкара, фараона-єретика і його атонизм зраджують "анафемі". Незабаром після смерті фараона його наступник і зять, зовсім молодий Тутанхамон, був вимушений піти на примирення із знаттю і жрецтвом. Останні відновили колишній порядок, скориставшись незадоволеністю усередині країни, а через чверть століття після його смерті жерці оголошують Ехнатона єретиком, руйнують його місто, а ім'я його викреслюють із списків «законних» фараонів - в офіційних єгипетських хроніках після Аменхотепа III значиться Хоремхеб.
Тому зображення царственої чети - Ехнатона та Нефертіті - повсюдно знищуються. Проте в мистецтві традиції ахетатонского періоду зміцнилися та мали вплив на формування художніх канонів. На пізніших рельєфах, статуях виразно простежується вплив ахетатонского реалістичного мистецтва.
У реформаторському завзятті Ехнатона є ще один важливий аспект. Культ Атона був не тільки рішучим кроком у бік универсалізму, відмови від віри у винятковість, але і введенням послідовного монотеїзму, що суперечило принципам культури Давнього Єгипту і підривало її основи. Тому протидія реформам Ехнатона не могла мати як причину тільки прагнення жрецтва і аристократії зберегти свої привілеї. Це була боротьба за збереження самих підстав даного типу цивілізації. Отже реформа Ехнатона зустрічала протидію і провалилася абсолютно закономірно.